söndag 4 november 2012

Orkidéer..

De sägs ju att Orkidéer inte ska ha vatten i krukan men de har dom flesta hemma hos mig.
Tre stycken står kvar i sina gamla krukor med "bark" och 6 st står helt i vatten.
Man ska vattna dom och vattnet ska rinna av, men jag har dom i olika glas vaser här hemma.

Detta är ett av mina exemplar:





Dom badas ibland och jag sköljer då av från blad och ner till rötterna.
Byter vatten i vaserna när de är för grönt, för de blir de ganska fort.
Diskar ur med vanligt diskmedel.
Sen i med nytt kranvatten direkt från kranen.

Varför jag började göra så här var för att en av mina orkidéer hade växt sig ur sin "jord".
Och inte såg så levande ut, provade att spola av all bark och stoppade den i vatten, där står den än.
Detta var säkert mer än ett år sen.
Sen vart de fler som fick flytta från sin bark till vatten.
Har inte behövt slänga en enda orkidée.

/ Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!

Va kul att du hittade hit :)
Lämna gärna en kommentar, då blir vi jätteglada :)

Kramar